Protein symtom

Written By: Kacklar.nu - Mar• 15•11

Symptom på proteinbrist kan t.ex vara trötthet, avmagring, täta infektioner, håravfall, trasiga naglar. Senare tids forskning har visat att ett för högt protein intag leder till urkalkat skelett!
Dagsbehov är ca. 45-55 gr/dag (0.8 gr/kilo kroppsvikt)

Brist Proteinbrist förekommer sällan isolerad men kan ses tillsammans med energibrist och även annan näringsbrist, p g a allmän brist på föda. Proteinbrist har påvisats i Norden bland långvårdspatienter med dålig näringstillförsel. Proteinbrist ger många symptom såsom ödem, muskelsvaghet, förändringar av hår och hud samt biokemiska förändringar som låga serumproteiner. Detta kan i regel botas med fullvärdig kost. Dock kan barn som under tidigt stadium utsätts för proteinbrist drabbas av mentala skador. 

 

Källa: Skånemejerier.

En allmän dålig matsmältning med nedsatt proteinmetabolism (kroppen har svårare att bilda aminosyror av proteinet). Kan även innebära att kroppen får problem med näringsupptaget men även får problem med fria radikaler enligt somliga, se Antioxidanter. Kroppen blir försurad i förlängningen. En fungerande mage, tunntarm och bukspottskörtel är av största vikt för denna process. Bukspottskörteln tillverka bl.a. natrumiumbikarbonat för att bibehålla rätt syra/basbalans samt en hel del matsmältningsenzymer, se ävenSyra/basbalansen och Enzymer

Symptom på brist av protein kan vara att musklerna bryts ner, trötthet, blodbrist, försämrat immunförsvar, minskad ämnesomsättning, minskad fruktsamhet, tillväxten avstannar hos barn, håravfall, för tidigt åldrande, humörsvängningar, minnesproblem, försämrat upptag av näring i tarmarna, sämre proteinintag. Veganer och vegetarianer bör se till att man får tillgång till de 9 livsviktiga aminosyrorna som kroppen behöver. Desutom så förstörs en del av proteinerna vid kokning av maten.

 

Symptom vid överskott

Det finns en övre gräns på ca 200 – 300 gram protein, överstiger man den kan det leda till diarré. det finns mest proteiner i magert viltkött. Om man konsumerar mycket sådant kött så är det viktigt att man också intar grönsaker och frukt mm. så inte det blir för mycket proteiner vilket kan vara farligt. Kraftigt överskott på animaliskt protein kan även medföra brist på kalcium.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can leave a response, or trackback from your own site.